Sunday, 10 November 2013

Tentang Kehidupan.

Kehidupan kita ade turun naeknya, bila ada gembira pasti akan ade sedeh, kerana itu yang membuat kita merasai kehidupan yang sebenarnya. bila perkara yang membuatkan kita gembira pasti masih ada orang yang terluka kerananya. bila perkara itu sangat melukakan hati kita, pasti ade orang yang gembira kerananya.

kerana kehidupan kita tak sama seperti org laen, begitu juga nasib kita, kadang² nasib kita terlalu baek, kadang² nasib kite selalunya buruk. bila orang laen bernasib baek, kita selalu membuat perbezaan diri kita dengan dirinya, bila seseorg itu tidak bernasib baek, kite seharusnya bersyukur dengan ape yang kita ada sekarang nie.

kita hanya manusia yang sering melakukan kesalahan, tiada siape pun boleh lari dari kesilapan. kerana manusia tiada yang sempurna, kadang² kita terlalu terleka, akan indahnye kehidupan ini, dan selalu menikmatinya dengan cara yang salah, tapi kita masih dibuka untuk meminta keampunan, ALLAH selalu membuka pintu hati umatnye untuk berubah, kerana ALLAH sgt menyayangi seluruh umat²nya. dan ingin melihat semuenye umatnya tidak membuat dose tapi lebih banyak berbakti kepadanya.

kita seharusnya bersyukur dengan segala pemberian tuhan, dengan rezeki yang berlimpah, dengan kesejahteraan hidup. dan juga memberi kita kehidupan, mengenal erti kebahagaiaan, persahabatan, persaudaraan, kasih sayang, percintaan, semuenya terlalu indah buat kita semue, kite seharusnye menghargai setiap kejadian. kerana tuhan ingin kita mengerti erti kesyukuran, jgn la terlalu tamak, ego, prasangka, riak, takbur dan perbuatan yang jahat lagi, kerana semue itu adalah perkara die benci tuhan, dan melupakan kita asal usul kita, dari mana datangnya kita, dan dimana pengakhiran hidup kita.

percintaan adalah yang dirasekan oleh setiap manusia di muka bumi ini. perpisahan selalu terjadi, begitu juga dengan kebahagiaan. tak semue perkara berakhir dengan kebahagiaan. terlalu sukar melepaskan orang yang kita sayang, tapi kita seharusnye memikirkan jika die meninggalkan kita pasti die sudah tidak bahagia bersama kita, mungkin seseorg yang baru hadir dalam hidupnya sgt mengembirakan nya, patut ke kita bersedeh? seharusnya kita mendoakan kebahagiaannya, kerana dia sudah memilih kehidupan barunya, walaupun bukan dengan diri kita. betape perit pun kejadian itu, tapi itulah kenyataan. yang patut kita jalani. jangan hanye bersedeh tanpa memajukan diri. kerana itu sgt membuatkan org yang kita sayang rase bersalah. dan mungkin hanya bersikap simpati terhadap kita, adekah kita mahu di pandang sebegitu? kita ade maruah dan harge diri. menjagenye dengan semak² mungkin. supaya, senangnya die mencari kebahagiaan die, begitu juga dengan diri kita. Cinta bukan mengajar kita lemah, tetapi membangkitkan kekuatan. Cinta bukan mengajar kita menghinakan diri, tetapi menghembuskan kegagahan. Cinta bukan melemahkan semangat, tetapi membangkitkan semangat. Cinta tidak pernah meminta, ia sentiasa memberi, cinta membawa penderitaan, tetapi tidak pernah berdendam, tak pernah membalas dendam. Di mana ada cinta di situ ada kehidupan manakala kebencian membawa kepada kemusnahan.

No comments:

Post a Comment